Medellín, de stad van de eeuwige lente

4 juni 2017 - Medellín, Colombia

Medellin, "de stad van de eeuwige Lente"
wat een indruk heeft deze stad op mij gemaakt! Na een hele lange reis was ik dan eindelijk op mijn eerste bestemming. Dit was tevens ook het moment dat de taalbarrière begon, want Engels, daar doen ze hier niet aan. Opgehaald door een paisa (local) reden we door de bergen naar het dal. Het indrukwekkende uitzicht op deze inmens grote stad met ontelbare lichtjes zal ik nooit vergeten!
Song: "Shed a light" - Robin Schulz

De stad is het veiliger, rijker en schoner dan ik had verwacht. Ik woon in de wijk El Poblado en hier heb je eigenlijk alles wel wat je nodig hebt: chille parken, winkels, lekkere restaurantjes, mooie architectuur en toffe clubs en barren.
Hoe kan ik hier nog niet dik zijn geworden?? Er zijn zoveel lekkere gerechten! Opvallend is wel dat alles heel zoet of gefrituurd is. Ook kom je de meest gekke combinaties tegen zoals bijv: chocolate con queso, een soort chocolademelk met een stuk gesmolten kaas erin. Het meest geniet ik van al het goedkope en verse fruit hier. En avocado. Heeeeeeel veel avocados.
Song: "Me rehuso" - Danny Ocean

Andres Paul Zuñiga Orjuela (glitterboy)
"Hij zat op haar te vallen"
De meest speciale persoon die ik hier heb leren kennen is Andres. Een 25-jarige Colombiaan die me aanspraak in het Nederlands. Ik stond versteld haha. Hij vertelde me dat hij vroeger met zijn familie naar Nederland is gevlucht maar na 4 jaar is teruggestuurt. Met zijn broer praat hij altijd nog Nederlands om te oefenen, want ooit zei hij, kom ik terug naar Nederland. Het is een hele grappige, lieve en behulpzame jongen en hij heeft me veel van Medellin laten zien en verteld over Colombia. Een motor roadtrip met hem door de stad by night was toch wel een van de tofste momenten hier.
Song: "Crave you" - Flight facilities
Urenlang chillen en Spaans en Nederlands oefenen levert 'vet' grappige taal en veel inside jokes op.  Niet alleen taal maar ook muziek wisselden we uit. Gitaar spelen kon deze man als geen ander en zijn optredens met zijn band "She says" waren dan ook puur genieten. Can't wait till he's coming to the Netherlands and we can switch roles!
Song: "Sweat creature" - Harry Styles

Centro Catalina
De school hier is als een familie. Ik heb een grote eigen kamer en de keuken, bad kamer, terras en tuin deel ik met David en andere studenten.
David Daza, hij is als onze grote broer. Een jongen van Cali die zelfs sneller danst dan dat hij praat, unbelievable haha. Aangezien hier alleen Spaans wordt gepraat, levert het soms wel moeilijke momenten op voor mij. Normaal ben ik erg sociaal maar ik kon op het begin niet echt mijzelf zijn omdat ik niet kon zeggen wat ik wilde. David zei tegen me, Floor je spreekt de taal van hier misschien nog niet, maar wel de taal van de muziek en het dansen. Elke dag beter leren dansen zorgde voor meer connectie en beetje bij beetje begreep ik meer en snapte ik naast alle non-verbale humor ook de taalgrapjes van David. De meest positieve en grappige persoon die ik heb ontmoet. Non stop dansen, grappige verhalen vertellen en wiet roken in zijn favo Amsterdam shirt. Dat David geliefd is bij de studenten hier blijkt wel door het vliegticket naar Zwitserland dat we samen voor hem hebben gekocht. Hij is erg gepassioneerd en doet alles om het hier naar onze zin te maken dus nu kunnen we hem eenzelfde belevenis gaan geven in Europa.
Song: "Propuesta indecente" - Romeo Santos

Profesor Fer Juan
Mijn leraar is Juan Fernando, een 25-jarige student Spaanse taal en literatuur en in de les hebben we veel lol. Het grappige hier is dat er tussen de les door gewoon salsa wordt gedanst in de tuin. In Nederland kan ik het me niet voor stellen dat je zo iets met je docent doet in de pauze haha.
Song: "Safari" - J. Balvin

Universidad de Antioquia
Ook heeft Juan me een dag mee genomen naar zijn public university. Deze was inmens groot, een stad opzich! Sportvelden, zwembaden en parken om even lekker uit te rusten tussen de colleges. Wat ik erg tof vond was dat alle faculteiten, van muziek tot science allemaal bij elkaar waren. De sfeer was hier erg goed door en je leert veel verschillende mensen kennen. De muzikanten zijn ontzettend getalenteerd en ik heb dan ook erg genoten van een spontane jazz performance tijdens de pauze. Ook vertelde hij dat een openbare universiteit ook nadelen heeft. Soms waren er grote opstanden vanuit studenten tegen de government en policia. De studenten kwamen op voor hun stem en rechten maar deden dit met geweld en firebombs. Zo'n rel kon wel een hele dag duren en werd aangemoedigd door medestudenten.
Song: "Twentysomething" - Jamie Cullum

Dansen, dansen en nog meer dansen.
Als je van goede feestjes houd, I definitely reccomend Medellin! Naast dat er de hele dag door salsa en reggeaton muziek wordt gedraaid is 's avonds ook de techno- en housescene zeer upcoming hier. Mijn eerste avond was meteen de gekste, met een leuke Utrechtste chick Nina ging ik een kijkje nemen bij bar Vintrash en raakte aan de praat met een paar jongens uit Miami waaronder de DJ. Ik vertelde dat ik ook net was begonnen met oefenen en hij vroeg, Wil je hier even draaien? Whuuuuut?! Dus ja hoor mijn eerstje gig is een feit, op de rooftop van Vintrash Medellín. WAUW. Goed ging het niet maar het was geweldig om iedereen los te zien gaan. Daarna zijn er nog met ze naar een hele toffe technoclub geweest: Salon Amador (got the 'real Colombia experience") Een avond om nooit te vergeten!
Song: "Lady" (hear me tonight)- Modjo

Comuna 13
Naast de mooie dingen zijn er in Medellín ook arme en gevaarlijke wijken (favelas). De meest indrukwekkende die ik heb bezocht is Comuna Trece. Een wijk met een verdrietige historie. Er is geen plek in Colombia waar alle verschillende partijen in het conflict zoveel bloed hebben vergoten als in deze straatarme buurt. Hier waren het niet alleen de cartels van Escobar maar juist paramilitairen, combos (lokale straatbendes), FARC en anders guerillas verantwoordelijk voor veel doden. En na Pablo Escobars dood ging het pas echt los hier omdat de macht van de narcos door hen werd overgenomen. Het voelde heel raar om hier rond te lopen... maar gelukkig heeft het enorme stappen gemaakt. Er zijn veel verschillende innovatie projecten om de kwaliteit en de manier van leven te verbeteren. De meest upcoming en progresserende wijk in mijn ogen dus.
Song: "Fresh Eyes" - Andy Grammar

Imago Colombia
Medellín heeft me geraakt door de trieste historie vol geweld, leed en armoede. Nog niet zo lang geleden was Medellín Pablo Escobars thuisbasis en DE mondiale moordhoofdstad. Sinds zijn dood in 1993 klimt Colombia gestaag uit het dal. De laatste jaren is de stad echter gestransformeerd tot een plaats vol optimisme en it keeps growing. Een plaats waar mensen nu kunnen genieten van het leven en een plaats waar ik verliefd op ben geworden. Medellín heeft zelfs een wereldwijde erkenning gekregen toen het werd verkozen tot meest innoverende stad van de wereld.
Een student van hier zei me, Floor, schrijf een stukje over het leven hier. Of vertel het aan de mensen thuis. Door mijn ervaringen te delen help ik ook mee aan het verbeteren van het imago van Medellin. Want tijden veranderen en hier zelfs muy muy rapido.
Song: "Tuyo" - Rodrigo Amarante

Paisas (locals)
De mensen hier zijn ontzettend gastvrij, aardig, behulpzaam en oprecht geïnteresseerd. Ook houdt bijna iedereen hier van muziek en dansen dus daardoor kan je snel connectie maken.
De paisas hier zijn erg trots, op hun land en leven en willen je daarom ook graag dingen vertellen of laten zien. Ook willen ze duidelijk maken that times have changed en ze proberen zo het slechte imago van Medellín te vervagen. Wat ik ook nog heb geleerd is dat de Spaanse taal ontzettend veel synoniemen heeft, bij voorbeeld mooi: linda, guapa, hermoza, bella, bonita, vistosa.. Want toeristisch is het hier niet, als blanquita / cringo ben je zo af en toe wel een bezienswaardigheid. En ja, alles wat niet zwart is, is blond hier.
Song: "Felices los 4" - Maluma

1 ding is wel duidelijk geworden voor mij, first time in Medellin won't be my last!!

Next destenation: Vamos a Cartagena!

Songs:

"Fresh Eyes" - Andy Gramma

"Felices los 4" - Maluma

1. Di papi:
    9 juni 2017
    Floor super leuk geschreven en geeft een mooi beeld wat je ervaringen zijn. Graag nog wat meer foto's op je blog zetten. Is namelijk ook mooi om te zien. Geniet van de bootreis! xxx pap
  2. Oma:
    9 juni 2017
    Hi Floor,
    Een waanzinnig reisverslag!!! Toppie!!!
    Knap gedaan en je krijgt een goed beeld van je ervaringen. Veel bootplezier!!!! Xxx
  3. Bieke:
    10 juni 2017
    Lieve Flo, we missen je hier, maar dit verhaal klinkt geweldig!! Ik hoop (en stiekem weet ik ook wel) dat je daar de tijd van je leven hebt. Ik hou van je, ben voorzichtig en tot snel xxx
  4. Marc Groot:
    15 juni 2017
    Leuk om te lezen Floor. Bedankt. En jij swingt al die levenservaring op! Enjoy!
  5. Judith:
    16 juni 2017
    Wat mooi, jouw verhalen. Blijf schrijven zodat we jou en je belevingen kunnen volgen!!!
    Xxx